Choklad- och Hallonpaj



(Lånade bilden från sidan Kalasgott
då jag själv glömde ta egna bilder)

Choklad- och Hallonpaj

6st portionsformar

Chokladpajskal:

2 dl Vetemjöl

1 msk Kakao

½ dl Florsocker

75g kallt Smör/Margarin

1st Äggula

1 msk kallt Vatten


Fyllning:

2st Äggulor
3/4 dl Strösocker

1 msk Vaniljsocker

2 dl Creme Fraiche

400g Hallon


Gör så här:

Pajskalet: Blanda mjöl, kakao och flocksocker och nyp sedan ihop med det kalla smöret. Ttillsätt därefter äggulan och vattnet och forma ihop till en deg. Plasta in pajdegen och låt vila i kylen i 30 min. Dela sedan degen i 6st lika stora delar och tryck ut i små portionsformar. Förgrädda pajskalen i 200° grader, ca 10 min. Låt svalna.

Fyllningen: Vispa äggulor, strösocker och vaniljsocker lätt fluffigt. Tillsätt creme fraiche och rör till en jämn smet. Fördela hallonen mellan pajerna och häll äggstanningen över. Grädda i mitten av ugnen i 200°c, ca 25-30 min (jag strödde även lite hallon ovanpå innan jag stoppade in dem i ugnen)

Servera pajerna ljumna, och gärna med en kula äkta vaniljglass.

Lycka till och njut av en riktigt smaskig efterrätt =)
Kram
H

Kommentarer
Postat av: Kalasgott

Sv: Vad roligt att du tyckte om den! Jag håller helt och hållet med! :D

2009-03-08 @ 20:08:57
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Sv: Haha, ja det är ju bra eftersom jag själv kom på den! :-)

Tack, vad kul att du gör det!! :D Sådant blir man alltid glad av att höra!

2009-03-08 @ 20:14:35
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Karin

Men jisses människa vad goda bakverk du lägger ut! Jag kommer gå upp flera kilo pga dig ;)

Fortsätt!!! :D



Kram Karin

2009-03-09 @ 22:07:48
URL: http://smakakarin.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vilken otroligt fin blogg, massa gott!!

2009-03-12 @ 15:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0