Äpple- och päronpaj med mumsigt havretäcke

Äpple- och päronpaj med mumsigt havretäcke


 

Ingredienser:

Botten
75 g smör
2-3 dl vetemjöl
1,5-2 dl socker
1 st ägg

Fyllning
2 äpplen
2 päron
2-3 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma
2 msk socker (strö över äpple/päronen)

Havretäcke
ca 100 g smör
3 dl havregryn
1 dl mjöl
2 msk socker

Gör såhär:
Börja med att göra botten till pajen. Hacka smöret i bitar och lägg i en bunke, tillsätt därefter samtliga ingredienser till botten och blanda väl. Tryck därefter ut denna i en pajform och ställ gärna in i frysen i 15-20 minuter.

Kärna sedan ur och skiva äpplena samt päronen. Lägg dem ovanpå pajdegen i pajformen. Strö sedan över socker, kardemumma och kanel.

Smält margarinet till havretäcket i en kastrull. Blanda därefter i havregryn, mjöl och socker. Smula sedan detta över äpplena/päronen. Grädda i cirka 20 minuter i 225 °C tills det har blivit fin färg och en krispig yta på pajen. 


Servera med vispad vaniljsås, grädde eller glass!

Jag gräddade dock min något länge, sen hann jag inte ta några bra kort heller, men det blev faktiskt en ritkigt smaskig paj, väl värd att prova =)!

Ha de gott!
Kram


Kommentarer
Postat av: åsa - hello sugar!

det lät underbart gott med både äpple och päron i pajen, och sedan kanel och kardemumma på det, mums!!



jag sparar ner ditt recept på en gång! :)

2009-05-27 @ 11:52:33
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Karin

Mmm... nu blev jag sugen på något smaskigt ju! :P

2009-06-08 @ 21:28:16
URL: http://smakakarin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0