Chokladkaka med hallongrädde



Chokladkaka med hallongrädde
10 portioner

Ingredienser:
150 g smör
150 g mörk choklad
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
3 st ägg

Hallongrädde:

Vispad grädde
Hallon
Florsocker

Dekoration:
Spritsad choklad
Färska hallon

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält sedan smöret i en kastrull och rör ner chokladen, låt den smälta under omrörning. Banda de torra ingredienserna för sig och häll sedan ner smörblandningen succesivt. Tillsätt slutligen ägg och rör allt till en slät smet.

Smöra och bröa en springform med 24 cm i diameter (jag använde kokos istället för ströbröd). Häll i chokladsmeten och grädda mitt i ugnen i 25- 30 min. Kakan ska inte stelna utan fortfarande vara lite lös i mitten. Låt kakan svalna innan du tar ut den ur formen.

Smält den mörka chokladen till dekorationen och täck sedan en bricka eller plåt med bakplåtspapper. "Spritsa" sedan slarvigt ut chokladen på bakplåtspapper (det går bra att använda en sked). Ställ in i frysen och låt stelna. Lossa sedan försiktigt den frysta chokladdekorationen från pappret.

Vispa grädden lös och blanda sedan ner tinade hallon och florsocker och fortsätt vispa till lagom hårdhet.
Skär sedan lämpligtvis chokladkakan i tårtbitar, dekorera med hallongrädde och choklad, samt några färska hallon (jag sparade lite vanlig vispgrädde och la dit en klick av varje)

Går alldeles utmärkt att förbereda och frysa in och sedan ta upp en dryg timma innan servering.

Lycka till med bakandet!
Kram / H


Kommentarer
Postat av: Åsa

Det där är precis i min smak !!!

Jag älskar hallon , grädde & chokladkakor.

Må så gott :-))

2009-01-08 @ 16:43:34
URL: http://fyrarumochenalkov.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej igen !

Nej jag är helnöjd med din makeover på bloggen !

Den blev ju supersnygg !

Ha en bra kväll !

2009-01-08 @ 17:12:23
URL: http://fyrarumochenalkov.blogg.se/
Postat av: Anneli

Har skickat den men jag kan ge dig den i kommentaren också det är [email protected]

Sitter och väntar nyfiket.

Kramar

2009-01-08 @ 18:49:02
URL: http://backebo.blogg.se/
Postat av: Maria Lagerhielm

Ser att du är lika duktig som din syster på att göra vackra och goda kakor!! Jättefin blogg, här ska jag titta in ofta och frestas! =0)

2009-01-09 @ 15:35:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0