Toscakaka med chokladbotten


Har fått önskemål från flera håll att lägga upp receptet på denna kaka =)
Efter lite letande hittade jag tack och lov igen receptet =) så här kommer det!
Inte världens nyttigaste kaka, men ack så god ;)



Toscakaka med choklad

Ingredienser till kakbotten:

200 g smält smör
4 st ägg
4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl

Ingredienser till glasyren:

1 förpackning kokos (200g)
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 dl grädde
75 g smör

Börja med att smälta smöret till kakan i en kastrull. Vispa sedan ägg och socker i en bunke och häll sedan över det smälta smöret. Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda succesivt ner i smeten. Klä sedan en ungsform/plåt med bakplåtspapper ca 25x35 cm. Häll upp smeten i formen och grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.
Tag därefter ut kakan.

Medan kakan gräddas kan man göra glasyren som sedan ska hällas/bredas ut över kakan. Blanda alla ingredienser till glasyren i en kastrul och värm upp detta på spisen. Det ska småputtra under omrörning i ca 5 minuter.

Häll sedan ut kokosglasyren över chokladkakan och bred ut till ett jämt lager. Sätt in kakan i ugnen igen i ca 10 minuter. Ett bra tips är att hålla koll på glasyrens färg, när den börjar bli gyllenbrun är det färdigt, men det kan även snabbt bli för mycket gräddat!  

Tag sedan ut kakan och låt den svalna. Skär därefter fyrkantsbitar och frys in!

Lycka till med bakningen=)
Kram / H


Kommentarer
Postat av: K

Nu gör du mig glad! Tack för det!!!

Kram på er! och tack för idag!

2009-01-06 @ 20:24:10
URL: http://husetpabacken.blogg.se/
Postat av: Åsa

Mums !!

2009-01-06 @ 20:48:12
URL: http://fyrarumochenalkov.blogg.se/
Postat av: Anna B

Den där brukar min vän göra. De är toppen goda! Ska kanske testa den själv... Tack för receptet!

Kram Anna

2009-01-06 @ 21:33:03
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Anneli

Vill du hjälpa mig med designen på min blogg så tar jag tacksamt emot hjälpen. Jag har inte tidigare varit in på din nya matblogg men kommer att återkomma för jag satt och dreglade vi datorn. Kanske man skulle till och baka blev så sugen.

Kram från Anneli

2009-01-07 @ 15:18:32
URL: http://backebo.blogg.se/
Postat av: K

tjena! Har gjort dem idag , supergott! mums!

Kom ihåg att lägga denna på länklistan;))

kram!

2009-01-07 @ 18:42:23
URL: http://husetpabacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0