Helenas kycklinggryta



Helenas kycklinggryta

Provade göra ett helt eget recept igår och det blev riktigt gott må jag säga =)
Testa det gärna du också!

Ingredienser:

3-4 kycklingfiléer
½ pkt bacon
½ rödlök
1 vitlöksklyfta
Pepparmix
1 hönsbuljongtärning
2 msk mjöl
2 dl vatten
1 dl mjölk
2 msk creme fraiche (tomat/basilika)
1-2 msk chilisås
ev. redning
ev. salt

Gör såhär:

Strimla kycklingen i mindre bitar, samt skär paketet med bacon i mindre bitar. Fräs detta i 1 msk margarin/olja i en stekgryta tills kycklingen är stekt på alla sidor. Lägg därefter i ½ hackad rödlök och en hackad vitlöksklyfta och låt det fortsätta stekas på medelvärme tills kycklingen är klar. Krydda därefter med pepparmix (jag använde även en krydda vi köpt i Bulgarien som påminner litegrann om grillkrydda, så man kan gärna använda även det). Lägg i hönsbuljongtärningen samt strö över mjölet. Blanda om väl. Häll därefter över vattnet och mjölken och rör tills det tjocknar något. Jag tillsatte även cirka 2 msk creme fraiche tomat&basilika i grytan. Går säkert bra att utestluta detta eller använda andra smaker. Tillsatte även på slutet lite chilisås.

(Jag råkade salta kycklingen samtidigt som jag pepprade den, men insåg att baconen gjorde att det blev ganska salt, så ett tips är att smaka av innan du saltar extra)



Servera gärna med någon rolig pasta, ris eller potatis, samt en grönsallad =)
Lycka till och smaklig måltid!
Kram
H

Kommentarer
Postat av: K

Vi sitter och skryter över vilken blick du har för att fota maten/kakorna. Brorsan tror att det är genetiskt (att ni delar den genen) Vaddå självgod!!!??

2009-05-15 @ 20:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0