Chocolate chip cookies

Här har jag ett riktigt gott recept på Chocolate Chip Cookies! Jag har provat några olika recept nu, och jag måste erkänna att dessa är de bästa jag provat =)
Du måste ge dessa en chans!

Chocolate Chip Cookies


Ingredienser:


300g smör
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brun farin socker
2 ägg 
3 tsk vanillinsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 msk kakao
200 g choklad (grovhackad, vit och/eller mörk)


Smält smöret i en kastrull och ställ åt sidan. Knäck ner de 2 äggen i en bunke och tillsätt sedan sockret och brun farin sockret. Vispa detta tills det blandats. Tillsätt därefter allt av det smälta smöret och blanda ihop detta.


Blanda därefter alla de torra ingredienserna i en separat bunke och rör successivt ner detta i smeten.


När du blandat ihop detta ska kakdegen kännas ganska seg och kolaaktig.
Därefter grovhackas chokladen och blandas ner.

   
Här syns då till vänster en bild på kakdegen innan den hackade chokladen blivit tillsatt,
och till höger en bild då den mörka samt vita chokladen tillsätts!


                               

Rulla därefter kakdegen till bollar och lägg på bakplåtspapper! Jag gjorde ungefär hälften stora och hälften små kakor då jag tänkte att det kan vara bra att ha både och =) Men rulla bollar som lite större chokladbollar så blir det nog lagom! Platta gärna till bollarna något innan gräddning, då de tyvärr inte riktigt flyter ut jättebra alla gånger. Efter detta placerar du plåten mitt i ugnen på 175 grader och gräddar dessa i cirka 10 minuter. De ska fortfarande vara något upphöjda när de tas ut ur ugnen. När du tagit ut kakorna ur ugnen, låt de gärna ligga kvar ca 1 minut innan de flyttas, då de lätt går sönder när de är varma!

   
                 Såhär ser kakorna se ut efter gräddning =) 

      
       Riktigt goda blev dom faktiskt =) Låt dom svanla helt innan du lägger dem i en burk och fryser in =) Jag måste nog även säga att det blir ca 50-60 stycken, så de blir en del =) Man kan gott halvera receptet om man vill

Lycka till nu med bakningen!

Kram / H

Kommentarer
Postat av: Magdan

de verkar farligt goda hörru!! :)

2009-01-05 @ 23:11:24
URL: http://magdalena.lundman.eu
Postat av: Ida

Verkar jätte jätte goda. Dom ska jag absolut prova att göra....

2009-01-06 @ 14:57:52
URL: http://minatrerum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0